Алисин Свет иза огледала

ПОДЕЛИТЕ
Роман „Алиса с оне стране огледала“ представља наставак прве приче и тематски и локацијски је својеврсна њена слика у огледалу. Прича представља мешавину сна и логике, односно, једина логика у њој јесте логика сна, а једине чињенице су оне имагинарне. Ликови се стављају у немогуће ситуације, непостојеће животиње говоре и све неприхватљиво постаје прихватљиво, само да се сан не би нарушио.
https://pixabay.com/illustrations/ai-generated-girl-alice-wonderland-8105902/

Луис Керол – Алиса у земљи чуда; фото: pixabay/ankag

Роман „Алиса с оне стране огледала“ представља наставак прве приче и тематски и локацијски је својеврсна њена слика у огледалу. Док прва књига почиње у врту топлог 4. маја, овај наставак почиње у кући хладног 4. новембра (ноћ пре годишњице Барутне завере). 

Док први део користи бројне промене величине и базира се на лајтмотиву карата, други део се поиграва са самим простором и временом, а као лајтмотив користи се шах. Свет иза Огледала, је једна велика шаховска табла.

Инспирација за књигу била је Алиса Рејкс коју је Керол упознао 1868. у кући њеног стрица у Лондону. Док су се играли испред огледала, дао јој поморанџу у десну руку и упитао у којој руци Алисин одраз држи наранџу. „На левој страни“ гласио је одговор. „Да сам с друге стране огледала, зар не би наранџа и даље била у мојој десној руци?“ Керол је додатно улепшао ову епизоду и уобличио је у причу о Алиси иза огледала.

Алисин преображај

Играјући се с мачићима, Алиса се запита какав је свет с друге стране огледала. Попне се на камин и дотакне огледало које постане течност кроз коју пролази у рефлектовану верзију куће. Тамо открива да је све обрнуто, укључујући и логику па трчање помаже да останеш непокретан, а удаљавање од нечега доводи те ка томе.

Затим Алиса проналази књигу на наизглед неразумљивом језику, али препознаје да су стихови исписани изврнуто и помоћу огледала чита текст о два опасна створења тога света – крволочном змају Џабервоку и опасној птици Јубјуб. Залуд-Узалуд јој открива да се у основи наизглед бесмислених речи крије математички кодирани језик чији слогови одговарају бројевима и алгебарским знацима.

Ово је једна од највећих песама бесмислице што отежава њен превод због значења разних застарелих, откачених и новостворених речи. Керолов изум у овом делу јесу речи које се комбинују у облику портмантоа, односно нове речи које комбинују два значења као у примеру драмедија (драма и комедија), chuckle + snort → chortle; slimy + lithe → slithy. Керол је желео целу песму да одштампа у огледалу али га је издавач разуверило речима да би то превише коштало.

Алиса затим напушта кућу и открива врт, али пут који пређе увек је врати на почетак испред куће (што је први очити пример поигравања с простором). Црвена краљица јој објашњава да у овој земљи мораш трчати што брже можеш, ако желиш да останеш на истом месту.

Прихвативши изазов, Алиса креће своје путовање по шаховским пољима, сусрећући разне необичне ликове као што су живе шаховске фигуре и карте и шармантни ликови из дечјих песама: Залуд-Узалуд, Морж и Столар, Лав и Једнорог, Птица Јубјуб, Црвени Краљ и Црвена краљица. Иако се појављују и уди шеширџија и мартовски зец из Земље чуда,  Алиса их не препознаје.

На крају среће Белог Скакача, који јој помаже да дође до осмог поља и узме круну. Бела и Црвена краљица је збуњују играма речи не би ли је осујетиле и позивају је на забаву у њену част, али се забава убрзо претвара у општи хаос.

Алиса је дубоко контрадикторна фигура. Њене често контрадикторне жеље помажу да се укаже на то како је предмет у корелацији са немогућим. Она чини све противно ономе што је друштвено прикладно. увек је или превелика или премала, и увек је свесна те своје неадекватности. 

Алиса започиње авантуру као пешак Беле краљице и завршава као краљица тако да је цео роман својеврстан Алисин преображај. Свет огледала састоји се од квадратних поља подељених потоцима, а прелазак сваког потока обично означава промену сцене, при чему Алиса напредује за један квадрат.

Симетрија сна

Цео роман заснован је на мотиву симетрије, односно огледала. Огледало је савршено прецизна линија разграничења између сна и јаве, између спољашњег и унутрашњег света. То је наглашено на крају дела када Алиса тресе Црвену Краљицу, а потом се буди у својој кући и схвата да је све био сан. Наиме, на тај начин она је несвесно „појела“ Црвену Краљицу и извела шах мат на Црвеном Краљу, чиме је окончала партију.

Прича представља мешавину сна и логике, односно, једина логика у њој јесте логика сна, а једине чињенице су оне имагинарне. Ликови се стављају у немогуће ситуације, непостојеће животиње говоре и све неприхватљиво постаје прихватљиво, само да се сан не би нарушио.

Дебели близанци Твидлдум и Твидлди верују да је цео свет сан Црног краља и када се пробуди, све ће нестати. Разрешење симболике додатно је наглашено песмом „Шта је живот, него сан?“ (Life, what is it but a dream?).

Поред просторне писац уводи временску симетрију чиме појачава основни мотив. Време не само да се креће и унапред и уназад, него може брзим кретањем да се достигне, заустави и престигне.

Амерички психоаналитичар Џон Скинер верује да је леворукост извор ове опсесије преокретом која представља један од доминантних мотива у делу. У роману „Алиса с оне стране огледала“ и време и простор су обрнути. У својим средњим годинама Керолу је један од манира био да писма почиње потписом, а завршава их реченицама које треба да су на почетку.

Далибор Дрекић

Сродни чланци:

Прве речи које је човек упутио жени
Скривене поруке у романима Дена Брауна
Како у Немачкој пишу и читају уназад
Федерико Гарсија Лорка и читање уназад
Култ Црне Мадоне и витезови Темплари
Дантеови палиндроми у Божанственој комедији
Чудесни свет Луиса Керола
Алисин Свет чудеса
Чеширска мачка која се цери и нестаје

Наше објаве можете пратити на ВКонтакте, Телеграм, Твитер и Линкедин страници, као и на фејсбук страницама Расен, Краткословље, Сатирање и Свет палиндрома

Поделите


Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.