Српска дубровачка омладина и споменик Ивану Гундулићу 1892.
Још 1958. године купила је Библиотека САНУ од Српске књижевне задруге једну фасциклу у којој се налазило неколико плаката с краја прошлог века. Неким случајем остала је та фасцикла затурена све до недавно, када је, опет игром случаја, пронађена и стигла на обраду.
Већ је летимичан поглед показао да се ради о веома занимљивом материјалу везаном за културну и политичку историју Дубровника у последње две деценије 19 века. На жалост, ми више не можемо да сазнамо ништа о претходном власнику ових плаката који је, без сумње (а види се то по избору материјала као и по маргиналијама), био помни проучавалац и прави зналац.
После краћег истраживања постало је јасно да се документа која су пред нама опиру строгој библиотечкој обради по неким формалним одликама као што су, на пример, хронолошки ред, издавач или формат, него да имају неку иманентну логику и да нам нуде неколико занимљивих прича које се сливају у драгоцено сведочанство и живу историјску слику једне фазе народног препорода у Дубровнику. Потпуно смо свесни да овај рад у многоме излази из оквира библиотекарства, али ми заиста нисмо могли да одолимо искушењу да забележимо оно мноштво занимљивих података до којих смо долазили трагајући за чињеницама релевантним за библиотечку обраду.
Исто тако свесно смо избегли да се дотичемо сложеног проблема српско-хрватских политичких односа, осим колико је то захтевао један од наших плаката, иако је претходни власник вероватно и то имао на уму када је сакупио материјал који је у највећој мери везан за онај круг личности које су се декларисале као Срби католици који су у то време били у оштрој опреци са представницима хрватске политичке опције. То, наравно, не значи да споримо утицај политичког нејединства и страначких борби на културна збивања у Дубровнику.
ПРОСЛАВА ТРИСТОГОДИШЊИЦЕ РОЂЕЊА ИВАНА ГУНДУЛИЋА У ДУБРОВНИКУ
Да се вратимо Дубровнику и начелнику града Vlahu DeGiulliu који је 6. јануара 1888. године потписао још један, дакле трећи, наш плакат. Овом приликом потписани позива суграђане да узму учешће у прослави тристогодишњице рођења „неумрлога сина овога града и највећега пјесника цијелога нашега народа, Ивана Франа Гундулића.“ На његову част и славу, читамо даље, родни му град поставља у цркви С. Доминика плочу за успомену.
За ову прославу Дубровник је почео да се спрема неколико година раније с намером да се тога дана открије споменик Ивану Гундулићу, а не само спомен-плоча, како овде сазнајемо. Предлог је дошао из редова Српске дубровачке омладине. На седници општинског већа одржаној 9. марта 1880. било је одлучено да се именује одбор од пет особа које су имале задатак да проуче где и како би се могао подићи достојни споменик и како би се могла набавити за то потребна средства. Одбор су сачињавали Медо Пуцић, Перо Будмани, Иво Казначић, дум Мато Водопић и Луко Зоре.
Ево шта о томе 1892. године каже један проглас објављен у првом броју листа Дубровник:
„Већ 1884. године нарочити одбор бјеше растурио проглас на народ, којим је позивао све родољубе да подупру подизање споменика великоме Гундулићу у овоме граду, пјесниковој колијевци, а то о тристотој обљетници од његова рогјења, која се навршила год. 1888. Много се је родољуба одазвало томе позиву ода свију страна славенскога свијета, те од тога има довле добријех 11000 фиорина. — То је лијепо главно, кад промислимо о економном јаду нашега народа у опће, али није довољно одиста да се подигне биљег који Гундулић достоји. …Покле нам докле није на жалост за руком пошло, да му тристоту обљетницу од његова рогјења, спомеником прославимо, прегнимо дајбуди да се све справи чим прије, а одбор је углавио год. 1893. и лицем на 20 Маја, у који дан пада смрт Османа, протагонисте његове главне пјесме …“
Начелник овог одбора био је Мариница Ђорђи. Листајући даље ове новине видећемо у броју 24 за исту годину да је Влахо Giulli приложио 10 фиорина, а Нико Пуцић 5. Највећи новчани прилог дао је краљ Србије Александар Обреновић. И најзад, у недељу 25. јуна 1893. откривен је Гундулићев споменик на Пољани, највећем тргу у Дубровнику.
Гундулићев кип од туча, у властелинској одори, са књигом у левој руци и пером подигнутим у десној, дело је познатог хрватског вајара Ивана Рендића из Брача. Али, пет година пре тога, као што каже наш плакат, у зиду на дну цркве доминиканаца, познате и као „Розарија“, постављена је мраморна плоча „коју је опћинско вијеће уметнуло на успомену 300-годишњице рођења славнога Гундулића, пошто се је до тада ценило, да је ту укопан. Плоча је свечано откривена дне 8 сијечња 1888, уз мису, уз пригодно слово, и уз полагање вијенаца. С противне стране намештена је спомен-плоча Меду Пуцићу. На обима су плочама натписи у латинском језику …“ Плоча је на црквеном зиду са десне стране, а на њој се чита следећи натпис:
JOANNI • FRANC • GONDOLAE
RHACUSINO
TRECENTESIMUM • DIEM • ANNIVERSARIUM
AB • EIUS • ORTU
CELEBRANTES
A • D • VI • ID • IAN • MDCCCLXXXVIII
CIVES
P.
Општинско веће је, дакле, поставило мермерну плочу у цркви доминиканаца јер је мислило да је Иван Гундулић ту сахрањен. Међутим, само неколико дана пре откривања Рендићевог споменика, 1893, дознало се да је највећи песник Дубровника заправо покопан у цркви мале браће. Белешка о томе пронађена је у књизи мртвих (Folio 15. Libr. Mort. N. 274).21
И ову прославу, као и све претходне, пратила је обавезна илуминација града као и градска музика. Овом приликом, читамо даље, предвиђена је и „томбола“. Томбола се у Дубровнику играла на дан Св. Влаха још од 1842. године. Живописну слику узбуђења које је обузимало играче на Плацу можемо прочитати код Јосипа Берсе.
Дубровчани су веома волели верске и државне свечаности и пратили су са великим интересовањем свако дело своје владе. Уз то, дубровачки пук је волео све што је лепо и племенито па је и овом приликом испунио цркву доминиканаца и град.
Лидија Јелић
Извори:
Збирка књига и рукописа Момчила Настасијевића (1894—1938), Дечије новине; Српска књижевна задруга Београд, 1991
Јеремија Д. Митровић, Српство Дубровника | Београд, 1992.
Коста Милутиновић (О покрету Срба католика у Далмацији, Дубровнику и Боки Которској 1848—1914, Зборник о Србима у Хрватској, Београд, САНУ 1989, стр. 82.
Тузла (Тисак и наклада N. Pissenbergera i J. Schnurmachera, (b. g.)
Живот и рад Ћива Франа Гундулића и кратак опис поглавитијех зграда Дубровника, Дубровник, Д. Претнер, 1893.
Дубровник год. II, бр. 1, 1893.
Петар Куничић (Мјесец дана пјешке (путопис од Корчуле до Цетиња, Задар, Брзотиском (Народнога листа (, 1898, стр. 199.
Живот и рад Ћива Франа Гундулића и кратак опис поглавитијех зграда Дубровника, Дубровник, Д. Претнер, 1893.
Извор: О једном занимљивом налазу у библиотеци САНУ или једно могуће читање плаката
Сродни чланци:
Локрумски фалсификати – Кривотворење повеља српских владара
Матија Бан: Oпомена матери србској
Свети Срђу, не дај грђу! – пјесма дубровачких Срба
Дубровчани су чули да у земљи веома далекој живе Хрвати
Српски епски карактер Османа Ивана Гундулића
Срби са Јадранског мора (Лудвиг Салватор)
Српски писац Иван Гундулић (Британика 1911.)
Лујо Војновић о хрватском плану за истребљење Срба, XIX век
Срби Католици (Никола Томазео)
Ћирилица код Срба католика са приморја
У Дубровнику је 1890. године 87% становништва говорило српски
Историчар Натко Нодило – Становници Дубровника су Срби
О приморским Србима
Вице Адамовић: О бедемима града Дубровника
Наше објаве можете пратити на ВКонтакте, Телеграм, Whatsapp, X и Линкедин страници, као и на фејсбук страницама Расен, Краткословље, Сатирање и Свет палиндрома
Da je bilo malo više pameti kod naših crnomantijasa sad bi i Dubrovnik i mnogi drugi delovi današnje hrvatske i bih bili srpski. Crkva je prosto odbacivanja od sebe one koji su se izjašnjava kao SRBI katoličke ili muhamedanske vere. Takvi ljudi odbačeni okretati su se i razočarani postajali tvrdi hrvati ili muslimani.
Sreća za Srpstvo što nema više Srba katolika jer bi čitava Srbija danas bila katolička.Ovako može pisati samo neko ko je živio sa njima jer toliko je izražena mržnja kod katolika prema pravoslavlju da je to jednostavno ludilo.Pomračenje uma.Nekada je i u Srpskoj Boki bilo Srba katolika ali su fratri nagovorili katoličko stanovništvo da se piše kao hrvati.Sreća vjerujte.Sada su zaigrali na tome da ima crnogoraca katolika u Boki oko 2000,i to je dokaz da žele da isprave grešku koju su uradili nekada pišući sve katolike kao hrvate.U Boki je od 1991 godine oko 50 porodica prešlo na rimokatolicizam,ali su majke bile katolkinje.Čudne štete,jer ono što ne valja neka ide đe oće.Misija Srpske pravoslavne crkve je nikakva.Nisu dorasli mantija koje nose.Uglavnom su popovi lopovi i smutljivci koji zavađuju narod,čak neki od njih kao amfilohije je za ekumenizam.SRAMOTA.SPC u crnoj gori ne vrijedi ništa.Narod je super kakva nam je crkva.Ti bradati kreteni uče narod da ne zaboravimo a da oprostimo.Kome …koljačima.U čije ime te bradate budale pričaju.Srpska crkva je toliko potonula da ne vidim uopšte kakav ima više smisao u narodu.Usvakoj crkvi ima popova koji rade za DB.Potrebna je reforma i proćerati sve ove svešteničke larve i dovesti nove snage.Ako ovi jadovi od sveštenstva ostanu na čelu crkve u crnoj gori slabo nam se piše.Raspali amfilohije risto radović je urgirao da se glasa za mila đukanovića 1997 godine.I što sada da čekamo 1000 godina da nas sve pokatoliče.U pojedinim gradovima u Boki su postojale unijatske crkve ali zahvaljujući Grbljanima oni su oćerani i nisu uspjeli u svojoj namjeri.Ko je najveći krivac što u Boki ima hrvata ?Srpske žene koje ne vrijede ništa.95% hrvata je oženjeno sa Srpkinjom ili pravoslavnom crnogorkom.Što dalje da pričamo.Recite djeci iz miješanog braka da su Srbi pa će vas odma prijaviti svećenicima ili čak fizički napasti.Eto đe leži najveći problem Srpskog naroda u Boki.A tako je i na primorju pa manje i u unutrašnjosti.Od nekada najvećih Srba Vasojevića dobismo milove crnogorce.To stanovništvo koje živi u unutrašnjost crne gore možete kupiti za kilo brašna.Eto to su veliki Srbi vasojevići,zećani,pljevljaci,i slični.To će sve za 100 godina biti katoličko jer narod je neuk i ne čita ništa.AJTE CRNOGORCI PA NAVIJAJTE ZA hrvatsku.To je vaš obraz.Ako papa dođe u crnu goru odma će se pokatoličiti oko 30000 crnogoraca.To j javna tajna po crnoj gori.SVI PUTEVI VODE U RIM.U pederski rim.Eto sada je francek izopštio 300 svećenika pedera koji su silovali male đetiće po hrvatskoj ali i po italiji,americi,belgiji ,francuskoj …blago malim djevojčicama njih neće silovati eto bar nešto lijepo iz katoličke crkve.GLORIA INTE DOMINE.Što kaže jedan novinar a neznam da li se sprda,bolje je da siluju đetiće nego da ih ritualno kolju kao u 2 svjetskom ratu kada su u hrvata proglašeni za koljače 1700 svećenika koji su klali Srpsku nejač.Junaci vjere i Međugorja.Sprdnja je kako su ga izmislili ali ne slučajno.I marija bistrica je bila prvo veliko okupljanje hrvata poslje 2 svjetskog rata.Živjeli Srbi katolici …xaxaxa samo budale mogu pisati da je dobro da ih imamo.Kralj Nikola je jednom reko da gov .. što valja nebi ga izbacili.