Нико у средњовековној Србији није изгубио живот због верских убеђења
Иако је средњевековна Србија била верска тј. Православна држава, у њој је владала верска толеранција какву Европа и свет тада нису познавали. У свим историјским изворима везаним за српски средњи век (уз све мане које носи феудализам тог доба), нигде нећете пронаћи податак да је неко у Србији изгубио главу због свог верског уверења и то у време када у западној Европи почиње да се рађа верска фанатичност крсташких ратова, као и најжешћи режим римокатоличке инквизиције која је мучила и спаљивала људе.

Остаци средњовековне српске престонице Скадар; фото: Википедија
Услед огромне експанзије Православља, нарочито ступањем на сцену светородне династије Немањића, наши владари и наш народ су се толико уподобили нормама и обичајима православног хришћанског морала да је то довело до тога да је Србија постала најтолерантније и најслободније друштво средњег века. То се све дешавало у време који многи називају ”мрачним” средњим веком током кога су у Европи спаљиване вештице и убијани људи због другачијих уверења.
Често ћете, додуше, наћи сасвим неистините и преувеличане приче о прогону богумила из Немањићке Србије. Наиме када се богумилска јерес из Бугарске проширила на Србију у 12. веку (проповедајући устанак против Ромесјког царства, одбацивање Цркве и било какве друштвене хијерархије), српски Велики жупан Стефан Немања (1166-1196) је био принуђен да заштити своју државу и црквени поредак од таквог погубног утицаја, који је постао нарочито популаран међу словенским народима.
Међутим, у свим изворима и страним и домаћим нигде нећете наћи податак да је неко од богумила изгубио главу у Србији због свог учења. Шта је Стефан Немања урадио са богумилима? Једноставно им је дао избор да се или врате на Православље и одрекну својих погрешних учења, или да они који то нису хтели, слободно напусте његову државу. Нико од богумила није страдао у Србији. Најстрашнија казна која је над богумилима извршена била је телесне природе и извршена је тако што су појединим њиховим епископима осмуђене (тј. спаљене) браде — што је у средњем веку представљало велику срамоту. У свим другим земљама богумили су немилосрдно убијани.
Римокатоличка црква је такође имала своје слободно присуство и деловање у Србији, почев од Барске надбискупије из 11. века и Дубровчана, до одредби у Душановом законику које су гарантовале Римокатолицима који се затекну у Србији пуну верску слободу. Једино им је било забрањено ширење римокатоличке вере међу Православним Србима и прозелитизам.
За то време је, рецимо, на територији Дубровачке републике истребљено Православље, док су у Угарској или Млетачкој републици, Православни Срби били изложени страшном притиску да промене веру који никада није престао.
Такође, у то време у западној Европи почиње једна крвава историја насилног наметања римокатолицизма и рађања протестантизма. Рецимо у Француској су Катари или Албижани сви побијени у 13. веку или витешки ред Темплара је потпуно истребљен по налогу папе, док опет у средњевековној Србији тога није било ни у назнакама.
Извор: Историја Срба
a прогон Богумила или Бабуна ? А убиства родоверних или пагана ? А забрана спаљивања мртвих што је био наш обичај пре хришћанства ? Није баш да смо били у демократији под Немањићима и Св. Савом….
Џаба је то причати острашћеним гркоманима. Они то не желе да прихвате. У Историјској читанци пре 45 година сам прочитао одломак из неког од житија Св.Симеона, званог у миру Немања, о прогону бабуна (богумили су постојали у Бугарској почетком 10. века и након што су поражени, о њима нико и нигде није чуо, док их није „ископао“ ‘рвацки фратар Њофра Рачки, „poviestničar“ да докаже да је Црква Босанска била НЕ ПРАВОСЛАВНА – а била је, али НЕ ГРКОМАНСКА – већ јеретичка). Гласио је одломак отприлике овако: „неке мачем посече, друге огњем попали, а њиховим проповедницима одсече носеве и уреза језике и браде осмуди, па их посла на све четири стране света“ и т.д. Иако је све остало у овом чланку тачно, тужно је што се лакира историја на тако плитак начин, само да се неко „наш“ представи као милостив, иако у то доба није нико био такав. најзад, све се то дешавало за живота благочестивог кана Темуџина, краља Ричарда Лављег Срца – љубитеља момчића и таквих „милостивих“ ликова…