Олупина античког брода у реци Купи код Каменског

На дну реке Купе код Каменског пронађена је олупина античког речног брода, највероватније из првог века нове ере. Утврђено је да је брод начињен од храстовог дрвета, ширине два метра, али његова дужина још увек није потврђена.

Брод је пре скоро тридесет година на пет метара дубине пронашао и стручњацима пријавио пескар Анте Маслов. Усисавањем муља и свих ситних предмета помоћу тзв. мамут усисних црпки након више од 19 векова отворио се поглед на детаље бродолома те је брод с теретом овековечен подводним камерама, а у наредне две-три године спроводиће се археолошка истраживања. Нова истраживања су показала да су конструкција брода и његов терет добро очувани и да могу дати значајне одговоре о техникама градње бродова у доба Римског царства.

Купа, брод

„Првих 12 метара од прамца према крми толико је добро очувано да се на боковима брода разазнају трагови три врсте столарског алата којиме је дрво било обрађивано, но крмени дио је оштећен и терет с њега разбацан те тек треба утврдити је ли брод био дугачак видљивих 12 метара или можда чак 20 и 25 метара“, рекао је археолог Круно Зубчић.

Познато је да су људи у време Римског царства знатно више користили пловне путеве али је мало информација о бродским конструкцијама и начину градње.

kupa

foto HINA/ HRZ/ DAMELET – CCJ / CNRS/ ua

Терет брода чине добро послагане глинене опеке величине 29 пута 45 центиметара и дебљине око пет центиметра, које имају знак грчког слова алфа. На једној опеци је отисак мачје шапе, а на другој отисак сандале на којој су по целој потплати били ексери или мали клинови. Опека је служила за поплочавање канала или гробница.

„Највећа занимљивост ове конструкције јест да су бокови моноксилни, тј. да је од једног дебла сачињена конструкција (слово L) сваког бока, између су ребра, а даске су спајане с металним кланфицама“, рекла је Ђулија Боето из истраживачког центра „Camille  Jullian“ са француског универзитета Aix-Marseille, који се бави истраживањем античких бродова на морима и рекама. Утицај бродоградитеља на мору на бродоградитеље речних бродова тек се требају истражити и зато је важан овај врло добро очуван речни брод плитког газа с дрвеним, а не металним клиновима

foto HINA/ HRZ/ DAMELET - CCJ / CNRS/ ua

foto HINA/ HRZ/ DAMELET – CCJ / CNRS/ ua

Налаз је и темељ за продубљавање тезе да се управо Купа користила за транспорт тешких камених саркофага и других предмета од камена на важним ископинама из доба Римског царства, јер је познато да је на овом подручју било најмање дванаест каменолома у доба Антике, а роба је завршавала у већим центрима, попут онога у Сиску.

„Једно је сигурно, терет овог брода због бродолома није стигао камо је требао стићи, завршио је на дну Купе код Каменског, али ћемо покушати наћи одговоре је ли та цигла била произведена на подручју Карловца па путовала према Сиску, који је био велики антички центар, или је произведена у Сиску па је транспортирана узводно на неки локалитет. Наиме, према узорку глине од које је опека сачињена покушат ћемо наћи локалитет за сировину па можда и сазнати гдје је била радионица“, говори Зубчић.

foto HINA/ HRZ/ DAMELET - CCJ / CNRS/ ua

foto HINA/ HRZ/ DAMELET – CCJ / CNRS/ ua

По свему судећи, терет је пловио узводно, а претпоставља се да су га људи с копна вукли помоћу конопаца, а они на броду одгуривали брод од обала, јер кормило је изумљено касније.

Речни бродови из римског доба права су реткост, ово је други пронађен у Хрватској, оба у Купи између Сиска и Карловца. Иако постоје писани трагови врло је мало материјалних доказа и спознаја о техникама градње.

Зато је важна, истиче Зубчић, француска стручна помоћ и модерна опрема, јер се тамошњи Центар деценијама бави подводном археологијом и истраживањем потонулих бродова.

извор: Вечерњи лист

Оставите одговор