Старогрчки палиндром „Сперите своје грехе, а не само своје лице!“

Νίψον ἀνομήματα μὴ μόναν ὄψιν („сперите своје грехе, а не само своје лице.“), грчки палиндромни израз сакралног садржаја који се најчешће везује за имена, цариградског архиепископа, писца и реторичара Светог Григорија Назијанског (Γρηγόριος Ναζιανζηνός, 329-390) и византијског цара Лава шестог мусрог (886-912), упућује на библијски псалам

Григорије Назијански

Натпис је нађен на многим фонтанама које су служиле за крштавање и у црквеним крстионицама.

Најранији примери нађени су на фонтанама посвећеним грчком богу медицине и лечења Асклепију (Ασκληπιός), чији штап око којега је увијена змија до данас представља симбол медицине и лекарства уопште.

Храмови за лечење који су му били посвећени називали су се асклепијејони, а змије су се често користиле у ритуалима оздрављења управо у његову част. Оригинална Хипократова заклетва почињала је речима: „Заклињем се, пред Аполоном лекаром и пред Асклепијем и пред Хигијом и Панацејом и пред свим боговима…“

Асклепије – грчки бог медицине и лечења

Порекло имена Асклепије није познато, али се претпоставља да је његов прегрчки назив гласио Аслепије (у грчком непознат гласовни скуп „сл“ аутоматски прелази у „скл“) и доводи се у везу са етрурским божанством Видиовис (Vediovis), односно словенским Видом или Световидом.

Према Аполодору, богиња Атена дала је Асцлепију бочицу са крвљу Горгона, која је имала магично дејство. Уколико би се крв узимала лево од Горгона, имала би дејство фаталног отрова, а уколико би се узимала са десне стране, крв би деловала толико лековито да је са њом било могуће оживети мртве.

Управо са овим детаљем из мита о богу Асклепију могао би да се повеже и палиндромни израз „Νίψον ἀνομήματα μὴ μόναν ὄψιν“ Познато је да је основна карактеристика палиндрома која се провлачи кроз митологије већине европских и медитеранских народа управо његова способност да поништава негативна својства која се јављају приликом обрнутог приказа појмова, симбола или предмета.

Са друге стране, змија се често појављује као симбол симетричног палиндромног израза, самостално или у комбинацији са другим симболима.

Асклепијева способност да оживи мртве није се свидела многим боговима, а пре свих Зевсу, који га је због тога оборио са муњом на земљу. И бог подземља Хад сматрао је недопустивим да му Асклепије отима душе које су већ постале његово власништво. Изнервиран овим Зевсовим поступком, Аполон му убија миљенике киклопе, а Зевс, да би их повратио, враћа Асклепија на небо, у сазвежђе „Змијоноша“.

Најпознатији натпис је урезан на чесми у дворишту цркве Свете Софије (Ἁγία Σοφία) у Истамбулу, некадашњем Константинопољу (Цариграду). Света Софија изграђена је 537. године на месту цркве коју је изградио Теодосије II а која је изгорела у време владавине цара Јустинијана I 532. године.

У њој се одвијало крунисање византијских царева све до пада Цариграда 1453. године, када је султан Мехмед Освајач наредио је да се црква претвори у џамију. Године 1935. годину дана након доласка на власт Кемала Ататурка, и 482. године након пада Константинопоља, донета је одлука да се Аја Софија претвори у музеј.

Други познати натпис налази се изнад врата веома живописне цркве Свете Ирене (Αγία Ειρήνη) у Атини, изграђене између 1852. и 1892. године.

Поред њих, натписи су нађени и у истамбулској цркви Свете Богородице Марије (Παναγία των Βλαχερνών) из 1867. године, на вратима једног атинског манастира, на фонтани у граду Серу или Сересу (Σέρρες) у средишњој Македонији, на локалној цркви из 16. века у граду Егио (Αίγιο) у западној Грчкој, у области Пелопонеза, итд.

Осим примера са подручја Грчке и Мале Азије, овај натпис се среће на бројним црквама и другим здањима широм Европе.

Најпознатији примери у Француској су натпис на крстионици цркве Св. Стефан д Егре (St. Stephen d’Egres) у Паризу, натпис у манастиру Св. Менињ (St. Menin) у Орлеану и натпис у цркви насеља Корп (фр. Corps) у источној Француској, у департману Изер (фр. Isère).

Monastery of Panagia Malevi near Tripoli, Peloponnisos

Натпис са цркве у Корпу исписан је на две мемрмерне роза плочице подељено са обе стране олтара, непосредно пре првог стуба. На плочици, са западне пише ANOMHMATA, а на плочици са источне стране MH MONAN.

Најпознатији пример у Италији налази се у римској базилици Санта Марија дегли Ангели е деи Мартири (Santa Maria degli Angeli e dei Martiri) изграђеној у комплексу Диоклецијанових терми из 298.-306. године.

У Енглеској су нађени примери на крстионици цркве Свете Девице Марије (St. Mary the Virgin) у Нотингему, једној од најстаријих у Енглеској; у црквама Ворлингсворт (Worlingsworth) и Хедлеј (Hadleigh) у Суфолку (Suffolk), у цркви Харлоу (Harlow) у Есексу (Essex), Кнептон (Knapton) у Норфолку (Norfolk), у цркви Сендбах (Sandbach Church) у Чеширу (Cheshire), у црквама Мелтон Моубреј (Melton Mowbray) и св. Мартин Лудгејт (St. Martin’s Ludgate, натпис из 1673.) у Лондону, као и у цркви Далвич колеџа (Dulwich College) у Сареју (Surrey).

У енглеској транскрипцији овај израз није палиндром, јер у том језику не постоји графема за гласове „пс“, које у грчком алфабету означава графема „ψ“ (пси).

Далибор Дрекић

You may also like...

Оставите одговор

%d bloggers like this: